”Den sidste kilometer” til forbrugeren er en stor udfordring for e-handels industrien

”The last mile”. Ill: DHL

E-handlen vokser så det knager, og alle spår, at de kendte e-handelsvirksomheder som f.eks. Amazon kommer til totalt at dominere denne industri, men situationen omkring ”den sidste kilometer” gør faktisk, at en række andre spillere også kan komme til at dominere industrien.

Vi ved alle sammen, at e-handlen er vokset dramatisk på grund af, at en stor del af verdens befolkning har en opkobling til internettet og at flere og flere udbydere også tilbyder deres produkter over internettet – og at denne tendens tilmed er øget dramatisk under Covid-19 krisen. E-handlen voksede med 44% fra 2. kvartal 2019 til 2. kvartal 2020.

Den stigende internethandel medfører en dramatisk ændring i den fysiske leverance struktur, fordi i modsætning til tidligere, hvor forbrugeren selv hentede sine varer i en forretning, forventer forbrugeren nu, at varerne leveres til selve hjemmeadressen – eller i hvert fald tæt på – og på et tidspunkt, som forbrugeren selv finder for praktisk.

Dette stiller helt nye udfordringer til emballagen i forhold til styrke og design – og til selve logistikken omkring leverancen.

Leverance nu

Den konventionelle detailhandel har skabt en struktur af centrallagre og lokale forretninger, hvor forbrugeren her og nu har kunnet købe, hvad der er på hylderne. Man har altså efter bedste evne måttet prøve at gætte på forbrugernes fremtidige behov og lagerført varer i henhold til dette. Dem som er bedst til at gætte får besøg af flest kunder og har den hurtigste vare omsætningshastighed. Dem som er dårligst dør.

Det er dette som er nøgleudfordringen for e-handlen. Hvis man arbejder med store centrallagre får man en hurtig vare omsætningshastighed, men man får en lang leverancetid – og man behøver ikke at være særlig god til at gætte om kundernes behov, fordi der er så mange kunder til det store lager. Hvis man i stedet opretter en kæde af satellitlagre får man en hurtigere leverancetid, men hvis man er dårlig til at gætte om kundernes behov får man en langsom vare omsætningshastighed. En vurdering af forbrugernes fremtidige behov bliver pludselig meget mere central.

Amazon og lignende organisationer arbejder på at udbygge sinde satellitlagre, mens den eksisterende detailhandel faktisk allerede råder over disse satellitlagre via de eksisterende forretninger, så hvis den eksisterende detailhandel forstår sin besøgelsestid behøver den faktisk ikke tabe til Amazon og Co hvis den kan skabe en fornuftig e-handelsplatform baseret på sine eksisterende forretninger som oplevelsescentre og satellitlagre.

Den sidste kilometer

Dette ændrer ikke på, at både Amazon og eventuelle detailhandlere skal have varen transporteret ”den sidste kilometer” til forbrugeren. Det kan enten ske ved, at forbrugeren overtales til selv at hente varen i satellitlagret, og så har man elimineret ”den sidste kilometer” problematikken, eller også må man opfinde en model, som effektivt og økonomisk bringer varen til forbrugeren – med egne bude, eksterne bude, droner eller mobile robotter – på det tidspunkt som forbrugeren ønsker det. Dette er e-handlens helt store udfordring, og der findes endnu ingen løsning, som er den rigtige. Der er derimod flere, som har gjort sig mange tanker om dette.

Du kan læse DHL’s artikel ”Shortening the last mile” her

 

 

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Canon tager 3 nyheder fra Fespa til Sign, Print & Pack

Sign & Print besøgte Canon på Fespa og talte med Hans Dalmeijer, som viste rundt på standen og var vældig begejstret for 3 store nyheder: Den nye UVgel FLXfinish+ trykfarve Canons hurtigste flatbed printer til dato – Arizona 6100 Mark II Prisma XL Suite – en ny og avanceret workflow-software Hans Dalmeijer fortæller: ”Canons Colorado […]

Publicerat av: 

Veo Robotics lancerer FreeMove softwaren som kan gøre alle industrirobotter til cobotter

Forskellen mellem industrirobotter og de nuværende cobotter er, at de sidstnævnte ikke behøver nogen sikkerhedsafskærmning fordi de arbejder med et begrænset arbejdsmoment kombineret med en suveræn bremseevne. Dette giver visse begrænsninger på cobottens lasteevne eller bevægelseshastighed, og ingen cobotter flytter i dag mere end 25 kg.

Publicerat av: 

Den bedste løsning kommer fra samspillet mellem maskiner, software og rådgivning. Derfor fokuserer Canon også på software og rådgivning på septembers Sign, Print & Pack messe i Odense

”Canon har et meget bredt program af både ark- og rulle-fødede professionelle produktionsprintere, men maskinerne alene gør det ikke, fordi uden den rigtige software og professionelle rådgivning er det ikke sikkert, at brugeren får den optimale løsning. Derfor vil vi på Sign & Print i Odense vise, hvordan vi kan tilbyde den bedste totalpakke baseret på en kombination af maskiner, software og den rigtige rådgivning.”

Publicerat av: 

Yaskawa introducerer sin ”Smart Pattern” software for hurtig og enkel programmering af cobot palletering

Alle robot/cobot leverandører har endelig fundet ud af, at man må have brugervenlige løsninger til også at løse mere komplekse udfordringer. Man kan sige, at robot- cobot-programmering begynder at gå i en mere app-baseret retning, hvor en række standard programmeringer allerede ligger forprogrammeret i softwaren. Yaskawa ’s Smart Pattern software er eksempel på dette. Når […]

Publicerat av: 

Sign/Service leverer et bredt udvalg af folier og færdige produkter til forhandlere i den grafiske industri

Sign/Service blev etableret for 31 år siden i Hedensted med det formål at markedsføre en bred vifte af folieprodukter. Siden er virksomheden vokset så den i dag er en af Danmarks førende leverandører af flere internationale mærkevarer som f.eks. 3M, Mactac og Decal. Direktør Benny Eriksen siger: ”Der er omkring 800 mindre grafiske virksomheder som […]

Publicerat av: