”The last mile”. Ill: DHL
E-handlen vokser så det knager, og alle spår, at de kendte e-handelsvirksomheder som f.eks. Amazon kommer til totalt at dominere denne industri, men situationen omkring ”den sidste kilometer” gør faktisk, at en række andre spillere også kan komme til at dominere industrien.
Vi ved alle sammen, at e-handlen er vokset dramatisk på grund af, at en stor del af verdens befolkning har en opkobling til internettet og at flere og flere udbydere også tilbyder deres produkter over internettet – og at denne tendens tilmed er øget dramatisk under Covid-19 krisen. E-handlen voksede med 44% fra 2. kvartal 2019 til 2. kvartal 2020.
Den stigende internethandel medfører en dramatisk ændring i den fysiske leverance struktur, fordi i modsætning til tidligere, hvor forbrugeren selv hentede sine varer i en forretning, forventer forbrugeren nu, at varerne leveres til selve hjemmeadressen – eller i hvert fald tæt på – og på et tidspunkt, som forbrugeren selv finder for praktisk.
Dette stiller helt nye udfordringer til emballagen i forhold til styrke og design – og til selve logistikken omkring leverancen.
Leverance nu
Den konventionelle detailhandel har skabt en struktur af centrallagre og lokale forretninger, hvor forbrugeren her og nu har kunnet købe, hvad der er på hylderne. Man har altså efter bedste evne måttet prøve at gætte på forbrugernes fremtidige behov og lagerført varer i henhold til dette. Dem som er bedst til at gætte får besøg af flest kunder og har den hurtigste vare omsætningshastighed. Dem som er dårligst dør.
Det er dette som er nøgleudfordringen for e-handlen. Hvis man arbejder med store centrallagre får man en hurtig vare omsætningshastighed, men man får en lang leverancetid – og man behøver ikke at være særlig god til at gætte om kundernes behov, fordi der er så mange kunder til det store lager. Hvis man i stedet opretter en kæde af satellitlagre får man en hurtigere leverancetid, men hvis man er dårlig til at gætte om kundernes behov får man en langsom vare omsætningshastighed. En vurdering af forbrugernes fremtidige behov bliver pludselig meget mere central.
Amazon og lignende organisationer arbejder på at udbygge sinde satellitlagre, mens den eksisterende detailhandel faktisk allerede råder over disse satellitlagre via de eksisterende forretninger, så hvis den eksisterende detailhandel forstår sin besøgelsestid behøver den faktisk ikke tabe til Amazon og Co hvis den kan skabe en fornuftig e-handelsplatform baseret på sine eksisterende forretninger som oplevelsescentre og satellitlagre.
Den sidste kilometer
Dette ændrer ikke på, at både Amazon og eventuelle detailhandlere skal have varen transporteret ”den sidste kilometer” til forbrugeren. Det kan enten ske ved, at forbrugeren overtales til selv at hente varen i satellitlagret, og så har man elimineret ”den sidste kilometer” problematikken, eller også må man opfinde en model, som effektivt og økonomisk bringer varen til forbrugeren – med egne bude, eksterne bude, droner eller mobile robotter – på det tidspunkt som forbrugeren ønsker det. Dette er e-handlens helt store udfordring, og der findes endnu ingen løsning, som er den rigtige. Der er derimod flere, som har gjort sig mange tanker om dette.
Du kan læse DHL’s artikel ”Shortening the last mile” her